Wat een jaar!
Wendy De Tandt, algemeen directeur van De Dagmoed, vertelt ons over haar ervaringen.
2020, een jaar die we best zo vlug mogelijk vergeten. En ja, het zou hypocriet zijn dit te ontkennen. Het was geen evident jaar, zeker niet het eerste deel.
COVID-19 kwam ons professioneel en persoonlijk leven niet binnen gewandeld maar binnen gestormd. We hadden nog nooit over social distancing gehoord. Mondmaskers leken ons iets enkel en alleen voor de overbevolkte steden met zware luchtvervuiling.
Nu, zijn zoveel zaken een evidentie geworden en stappen we ons huis niet meer uit zonder dat we ons mondmasker bij de hand hebben. Alcoholgel staat standaard in de wagen en als iemand te dicht komt te staan kijken we even bezorgd op. Enkel het beperkt houden van onze sociale contacten worden we – als sociale wezens – maar niet gewoon.
Binnen De Dagmoed
Ook binnen de Dagmoed hebben wij ons in een sneltrein aangepast aan de nieuwe geldende maatregelen. Voor de ene medewerker al makkelijker dan voor de andere. Desalniettemin gingen we er samen voor ! Met één doel voor ogen: COVID-19 niet binnen brengen in onze organisatie en onze medewerkers en hun familie gezond en wel houden. We zitten nog volop in de tweede golf maar toch durf ik zeggen dat we daar aardig in geslaagd zijn. Ik hoop voor de toekomst hetzelfde.
Niet het IQ en het EQ waren hierin doorslaggevend. Maar ons AQ – adaptability quotiënt – de mate waarin we ons kunnen aanpassen aan de (snel) veranderende omstandigheden. In deze turbulente tijden meer dan ooit relevant!
Juiste omstandigheden creëren voor onze medewerkers
Enerzijds heeft onze organisatie een verpletterende verantwoordelijkheid om de juiste omstandigheden te creëren waarin onze medewerkers op een veilige en verantwoorde manier kunnen werken. Het was daarbij van cruciaal belang op een duidelijke en verstaanbare manier te communiceren met onze medewerkers wat er van hen verwacht werd. De snelheid waarmee deze veranderingen en aanpassingen op ons afkwamen, was daarbij een niet te onderschatten factor. Bijkomend moest het voor hen ook duidelijk zijn met welk doel we al deze aanpassingen moesten doorlopen (STOP COVID). De dagelijkse mededelingen via diverse media kanalen was daarbij een welkome hulp.
De geleerde vaardigheden en kennis kunnen (handen wassen, ontsmetten, afstand houden, mondmasker dragen, verluchten en ventileren) ertoe bijdragen dat ook het persoonlijke leven en omstandigheden van al onze medewerkers voldeden aan de geldende normen. Ook daar draagt de organisatie een verantwoordelijk naar onze samenleving.
Ondanks de moeilijke – economische – periode (verminderde omzet en tewerkstelling) waar wij doorgaan, kent onze organisatie een ongelooflijke meerwaarde op het vlak van begeleiding en opleiding. De begeleiders in de organisatie nemen de geldende maatregelen au serieus. En zorgen er op die manier voor dat onze medewerkers verder opgeleid en begeleid worden (lead by example).
“Never waste a good crisis!”
Om af te sluiten wil ik meegeven dat deze woelige periode er eentje was en is van bijkomende zorgen en bekommernissen. Maar als we binnen een aantal jaren terug kijken op deze periode, hoop ik vooral dat iedereen terug kijkt op zijn/haar capaciteit om deze snel veranderende maatschappij van antwoord te zijn en met een opgeheven hoofd te kunnen zeggen: “Never waste a good crisis!”.
Heb je vragen of wens je meer informatie? Twijfel dan niet om ons te contacteren via 054 411 374 of info@dagmoed.be.
Volg ons via Facebook, Instagram, Google Mijn Bedrijf en LinkedIn om steeds als eerst op de hoogte te zijn van onze nieuwe updates.